زمان باز نمی گردد

 تقریبا 10 سال است که با سیستم مدیریت محتوای جوملا (از نگارش 1) کار می کنم و در این مدت شاهد متدهای مختلفی برای افزایش سرعت جوملا بوده ام. مسلما در گذشته ابزار آنلاین هوشمند مانند GTMetrix  به کاملی امروز نبود و افزونه های مرورگرها پررنگ تر بودند.
یکی از ابزارهای مورد علاقه من YSlow بود که روی فایرفاکس نصب می شد (در کنار فایرباگ) و سایت رو از باب سرعت لودینگ تحلیل می کرد. این ابزار هم اکنون در سایت gtmetrix مورد استفاده قرار می گیرد.

همه می دانیم که اگر وب سایت ما سریع تر باز شود هم از نظر گوگل و هم کاربران، امتیاز محسوب می گردد. لذا در این مقاله تصمیم دارم 11 راهکار موثر را معرفی کنم که خود نیز استفاده می کنم و نیاز به تنظیمات پیچیده هم ندارد. با بکار گیری همه یا بخشی ازین روش ها تاثیر چشم گیری در رتبه سایت خود در ابزارهای آنلاین بالا مشاهده خواهید کرد.

1انتخاب سرور خوب
"خوب" یک واژه نسبی است اما با کمی دقت متوجه می شوید در هاستینگ های معتبر، اصلاحاتی مانند "هاست ویژه" مشاهده می شود. یعنی تعداد سایت های کمتر روی یک سرور. پس منابع بیشتری به سایت شما می رسد. اگر هاست ارزان خریداری کنید در اولین باز شدنِ کند سایت متوجه دلیل ارزان بودنش می شوید!
گزینه بهتر از هاست ویژه، سرور مجازی است که منابع سرور را برای شما گارانتی می کند (هارد، پردازنده، رم و پهنای باند) قیمت هم نسبت به سرور اختصاصی مناسب تر است. اما باید مقداری تجربه مدیریت سرور داشته باشید.
پس اگر سرعت خوب می خواهید، در قدم اول سرور خوب انتخاب کنید.
 
2 انتخاب قالب خوب
در چند سال اخیر قالب های زیبا بیشتر شده اما اکثر آن ها از فریمورک جانبی استفاده می کنند و این سیستم مدیریت محتوای جوملا را سنگین تر می کند. زیرا برای لود قالب باید ابتدا فایل های فریمورک لود شود. سعی کنید از قالب هایی استفاده کنید که فریمورک ندارند و یا اگر دارند سبک باشد.  یک نمونه از فریمورک های سبک، EF4 Framework می باشد. این نتیجه گیری ما در عمل و استفاده از قالب های این سایت بصورت آنلاین است.
3افزونه فشرده ساز فایل های قالب
اگر دو مرحله بالا را طی کرده اید، شاید بهینه ساز نقطه شروع کار شما باشد. کار با بهینه ساز کمی مهارت می خواهد اما تاثیر قابل لمسی در افزایش سرعت لود می گذارد. منظور، کاهش حجم و درخواست مرورگر به سرور ( http request ) است. پیش تر در راستچین افزونه jbetolo  و نحوه کار با آن معرفی شده است. بهینه ساز معمولا بصورت پلاگین نصب شده و 2 مورد زیر را پوشش می دهد :
  • فشرده کردن فایل های css و جاوااسکریپت (کاهش حجم فایل)
  • ترکیب کردن فایل های css با هم و همینطور فایل های js با هم (کاهش تعداد درخواست به سرور)
برخی قالب ها در تنظیمات خود گزینه هایی مانند فشرده کردن فایل های css و js دارند که خوب است استفاده کنید.
 
4حذف ماژول/پلاگین های بی استفاده
هر افزونه بدون کاربرد در جوملا یعنی فشار بیشتر به سرور! برخی پلاگین های جوملا در تمامی صفحات لود می شوند و بار اضافی روی دوش سرور هستند. زیرا دستورات php و پرس و جوهای پایگاه داده بیهوده اجرا می کنند. پیشنهاد می شود این افزونه ها را بطور کامل از جوملا حذف کنید. (گاهی غیرفعال کردن کافی نیست.)
 
5کاهش حجم تصاویر
این کار ساده ترین است! فتوشاپ را باز کرده و تصاویر سایت را "برای وب" بهینه و سپس جایگزین قبلی کنید. تصاویر حجیم معمولا در دراز مدت ترافیک سرور را خواهند خورد و از سوی دیگر کاربر (client) باید منتظر بماند تا لود شود که برای کاربران با سرعت اینترنت کم، آزار دهنده خواهد بود.
نکته دیگر آنکه برخی ماژول ها خود thumbnail می سازند و شما نمی توانید بصورت دستی حجم فایل را کم کنید. درین موارد بهتر است از ماژول هایی استفاده کنید که بشما "امکان انتخاب کیفیت تصویر" را بدهند.
 
6هر چند ماه جداول پایگاه داده را بهینه کنید
جداول پایگاه داده در مرور زمان پرتر می شوند و شما باید به کمک ابزاری آن ها را بهینه کنید. برای کاربران لینوکس پیشنهاد ما استفاده از phpmyadmin است. جداول را انتخاب و optimize کنید
 
7خاموش کردن SEF
اگر سرور ضعیفی دارید بهینه بودن لینک ها در اولویت دوم قرار دارد. پس گزینه "نگاشت لینک ها" ی غیر بهینه به بهینه جوملا را خاموش کنید.
 
8روشن کردن پلاگین cache
پلاگینی در جوملا بنام cache وجود دارد که بهتر است روشن باشد. این پلاگین پردازش های php و همچنین پرسش و جوهای پایگاه داده را بسیار کم می کند زیرا "باز شدن صفحات" را بمدت مشخصی (که شما تعیین می کنید) روی دیسک ذخیره می کند و برای باز شدن بعدی از همان ها استفاده می کند.
البته این راهکار ممکن است اختلال در عملکرد برخی صفحات و امکانات (مثلا کد ضد اسپم) جوملا ایجاد کند. پس بعد از فعال کردن پلاگین، صفحات مهم سایت را در طول هفته چند بار باز کنید و بررسی کنید اگر صفحه ای دچار اختلال شده لینکش را وارد "بخش استثنا" کنید تا پلاگین کش روی آن اعمال نشود.
 
9روشن کردن  Gzip
در تنظیمات عمومی جوملا گزینه ای بنام gzip وجود دارد. آن را بدون تردید روشن کنید! در تجربه مشاهده شده که این گزینه خروجی html سایت شما را زیپ کرده و به مرورگر (کاربر) ارسال می کند. پس در واقع فشرده سازی روی محتوا اعمال می شود و نه  فایل های قالب مانند جاوااسکریپت.
 عده ای بر این باورند که زیپ شدن اطلاعات (و بازشدن زیپ روی مرورگر کاربر) فشار روی سرور ایجاد می کند. اگر قرار است زیپ کردن باعث کند شدن شود واقعا باید سرور خود را عوض کنید!
 
10فعال کردن فشرده ساز cpanel
مشابه گزینه بالا در خود cpanel وجود دارد. بله پنل هاست cpanel امتیازاتی دارد! مطابق تصویر پیوست بعد از لاگین در سایت به website optimize رفته و آیتم all content را انتخاب کنید. بدین ترتیب غیر از html فایل های js و css نیز زیپ خواهند شد. البته شما می توانید این کار را از طریق دستورات فایل .htaccess واقع شده در روت سایت خود نیز انجام دهید.
این آیتم از مواردی است که اگر انجام نشود، GTMetrix  حتما بشما هشدار خواهد داد.
 
11استفاده از CDN
این آیتم را آخر قرار دادیم زیرا نیازمند پرداخت هزینه جداگانه می باشد! CDN سرویسی است که کمک می کند اطلاعات سایت شما در چند سرور دیگر در سراسر دنیا (حدود 100 عدد برای شرکت کلاودفلیر) نیز کپی شود. البته منظور خروجی html صفحات است. بدین ترتیب اگر فردی از آمریکا بخواهد سایت شما را باز کند و سرور شما در تهران باشد، لازم نیست این مسیر طولانی طی شود و اطلاعات از نزدیک ترین سرور برایش ارسال می شود. شرکت cloudflare بعنوان یک CDN معتبر مطرح است. توجه شما را به ویدیوی روبرو جلب می کنم : http://www.aparat.com/v/l4teG
 
 
orange معرفی سه ابزار
به کمک سایت های زیر می توانید سرعت لودینگ (بارگذاری) سایت خود را از نقاط مختلف دنیا بررسی کنید :
https://gtmetrix.com
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights
https://tools.pingdom.com
 
نکته مهم :  این سایت ها خارجی هستند و در حال حاظر سایت شما را از خارج کشور (مثلا کانادا) بررسی می کنند. پس اگر سرور خوبی خریده اید اما مثلا پیغام "دیر پاسخ دادن سرور" را مشاهده کردید نگران نباشید! مگر آنکه کسب و کار شما مخاطب خارج کشور هم داشته باشد.
 

نمایشگاه آگروفود
25 تا 28 خرداد
محل دائمی نمایشگاه های بین اللملی تهران

درباره قالب آسمان

قالب آسمان، یک قالب تجاری چندمنظوره است که به دلیل ماژول های مناسب اطلاع رسانی، برای راه اندازی وب سایت شرکت ها مناسب می باشد

در ارتباط باشید

اطلاعات تماس

هرسوالی که دارید می توانید در مورد خرید قالب ها مطرح کنید :

data(@) rastchin.com
بزرگراه اشرفی اصفهانی، گلستان 14، برج نگین رضا
44960354
 
www.rastchin.com